کد مطلب:162354 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:208

مقدمه مؤسسه
از همان آغاز فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی مؤسسه عاشورا، بررسی ادبیات مذهبی و تألیف یك دایرةالمعارف جامع از كلیه آثار ادبی بر جا مانده در پاسداری از نظام و باورهای شیعی در طول تاریخ تا كنون از آرزوهای این مؤسسه بوده است. و لذا گروه ادبیات با اقتداری با حضور استاتید و سخن شناسان استان خراسان و دیگر یاران همراه در ولایات و شكورهای اسلامی داشت طرح بزرگ «تاریخ ادبیات تشیع» را در دستور كار دراز مدت قرار داد طرحی كه جغرافیای انسانی آن از ساحل گنگ تا دروازه های چین و از این سوی تا آناتولی و شبه جزیره بالكان و اسپانیا و تمامی ممالك اسلامی عرب زبان فعلی را در بر می گرفت و تسلط بر زبانها فارسی - آذری - تاجیكی - عربی - اردو - كردی - و بسیاری از لهجه های محلی ملحوظ در آنها را می طلبید. براستی طرحی فراملیتی بود كه امتی را می بایست در بر گیرد.

چنین كار سترگی در كنار خویش احیاء تراث فراوانی را هم یدك می كشید، صرف نظر از ذكر دامنه های وسیع و لازم این كار كه از حد این مقدمه بیرون است شروع در جمع آوری و بازبینی «ادبیات منظوم» از آغاز ظهور امامت و ولایت علوی علیه السلام از گویندگان فرقه ی ناجیه ی اثنی عشریه خود طرح بزرگ دیگری بود كه می بایست بعنوان یكی از پایه های اساسی كار قرار گیرد.

در این راستا مراثی عاشورائی كه منحصرا به ذكر و یاد و شرح و تصویر قیام


حسینی علیه السلام پرداخته است یكی از شاخه های گرانبار این رشته محسوب می شد كه به علت وسعت و تنوع و غنای ادبی به تنهایی خود طرح بزرگ دیگری بود كه اندیشه ها را مشغول می داشت. تا اینكه در این گستره ی اعجاب انگیز «ادبیات شیعی» آغاز كار را به فال نیك گرفتیم و به عنوان دستمایه های اولیه ی آن طرح، حركتی را آغاز كردیم. با همت و تبحر استاد بزرگوار جناب ذبیح الله صاحبكار «سهی» كه هم از داشنوران این مرز و بوم است و هم از سخنوران این خطه ی ادب خیز در جمع اساتید گروه ادبیات می باشد قرعه ی فال را به نام ایشان زدند و گویا باطن مقدس حسینی علیه صلوات الله این خدمت و آغاز این حركت الهی را به ایشان محول فرموده بود كه توفیق انجام آن را یافتند.

آنچه در پیش روی شماست نتیجه ی تلاش جناب ایشان است كه با سپاس فراوان از زحمات استاد و نیز سركار خانم آمنه ی فخر احمد كه در تنظیم و آماده سازی این اثر تلاش فراوان نمودند، تقدمی دوستداران دین و ادب می گردد. و امید آنكه به الطاف و عنایات حضرت امام بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه مؤسسه توان انجام طرح بزرگ خویش را بیابد.

انشاءالله

مؤسسه پوهش و مطالعات عاشورا

تابستان 1379